Każdy amator żeglarstwa powinien sobie uzmysłowić, że łódź większa niż 3,5 metra na akwenach śródlądowych powinna dysponować optymalną względem wielkości ilością odbijaczy. W przepisach nie ma doprecyzowanej dokładnie ich liczby, ale powinno się zadbać, aby zabezpieczały w jednakowy sposób przód, środek oraz tył naszej jednostki.
Odbijacze i ich rodzaje – niezbędne na łodzi artykuły
Tak jak już to zostało wspomniane podstawowym zadanie, jakie mają o wykonania odbijacze jachtowe, jest zabezpieczenie burty jednostki pływającej przed gwałtownym kontaktem z pomostem, bądź sąsiadującym z nami jachtem. Zazwyczaj montuje się je poziomo ewentualnie w pionie. Najogólniej rzecz ujmując mamy dwa typy odbijaczy. Pierwszym jest odbijacz pomostowy, który to jak sama nazwa wskazuje, mocuje się na pomostach. Ten rodzaj ma charakter prosty i narożny. Sprzęt ten ma na celu zabezpieczenie rant i dziobów cumujących łodzi. Drugim wariantem jest odbijacz dziobowy, który to zabezpiecza dziób łodzi przed zniszczeniem go o pomost lub o inne jednostki na wodzie.
Właściwości odbijaczy
Cechą charakterystyczną odbijaczy jest to, że wytrzymałe i miękkie zarazem. Powinny zachowywać swoje walory bez względu na zmienność warunków atmosferycznych. Jak wiadomo, napełnia się je powietrzem, co umożliwia specjalny zawór wykonany z reguły z mosiądzu. Warto pamiętać o tym, aby miały one odpowiednią ilość ciśnienia, bo zbyt wysokie pod wpływem słońca może doprowadzić do ich deformacji. Te zakupione w dobrych sklepach żeglarskich powinny nam służyć wiele lat. Jedynym elementem, który może łatwo ulec uszkodzeniu to zaworki, które na szczęście da się w prosty sposób zastąpić nowymi.
Zasady na wodzie związane z odbijaczami
Korzystając z odbijaczy, warto pamiętać o określonych regułach z nimi związanymi. Jak wiadomo, służą one do zabezpieczenia naszej jednostki w czasie postoju i manewrowania w porcie. Powszechnie przyjęło się, że należy je schować po wypłynięciu z portu. Stąd też bardzo praktycznym rozwiązaniem są specjalne kosze. Zaniechanie tego obyczaju wystawia negatywne świadectwo jednostce. Uważa się to wręcz za niedbalstwo i niechlujstwo, a więc warto pamiętać o ich chowaniu po wypłynięciu z przystani.