Często wybierając szkołę średnią nie mamy jeszcze określonych planów dotyczących przyszłości. Spokojnie, wcale nie musimy już w wieku 16-17 lat wiedzieć, co chcemy robić w życiu. Czasem i w okresie późniejszym-wieku nawet dwudziestu paru lat zdajemy sobie dopiero sprawę, że to czym zajmujemy się na co dzień nie jest do końca naszym finalnym planem życiowym i zmieniamy radykalnie nasze życiowe plany.
Wybór szkoły a późniejsza praca
Wybierając liceum lub technikum zazwyczaj staramy się kierować tym, co oferuje nam szkoła- w przypadku technikum wybieramy kierunek, który wydaje nam się najbardziej odpowiedni, po którym zawód mógłby być dla nas dobrym planem B w razie zmiany ostatecznych planów na przyszłość. W przypadku liceum również musimy dobrze przeanalizować to, jakie przedmioty są dla nas odpowiednie i które z nich chcielibyśmy realizować w zakresie rozszerzonym po to, aby kończąc szkołę średnią ogólnokształcącą któryś z wybranych przedmiotów móc wybrać na poziomie rozszerzonym na egzaminie maturalnym.
Czasem wybieramy sobie jakiś przedmiot, ponieważ interesował nas na poziomie podstawowym (przynajmniej do tej pory). Jeśli jednak nie jesteśmy do końca przekonani o naszej całkowitej sympatii do tego przedmiotu i cierpliwość do nauki czasem zdecydowanie obszerniejszej niż obejmującej dotychczas zakres podstawowy partii materiału w zakresie zaawansowanym (rozszerzonym). Nie zawsze zdajemy sobie jednak sprawę z tego od razu i dopiero po jakimś czasie rozumiemy, że dany przedmiot kompletnie do nas nie pasuje i w ogóle nie wiąże się z tym, co chcemy robić w przyszłości. Czasem bywa tak, że coś co przez lata bardzo lubiliśmy nagle przestaje cieszyć się aż tak dużym zaangażowaniem z naszej strony i dotyczy to szczególnie tego burzliwego, nastoletniego wieku, w którym zachodzi wiele różnych zmian w naszym spojrzeniu na świat, sytuacji w jakiej się znajdujemy i kształtuje się także nasz światopogląd, zmienia się nasze zdanie w wielu kwestiach.
Tak może być również w przypadku przedmiotu szkolnego, który dotychczas lubiliśmy. Czasem poziom trudności danego przedmiotu, ilość materiału, jakość materiału oraz stosunek do przedmiotu nauczyciela uczącego to kluczowe czynniki, które decydują o zmianie naszej perspektywy względem niego. Dlatego również musimy być bardzo ostrożni przy podejmowaniu decyzji o wyborze przedmiotów rozszerzonych w szkole średniej, gdyż jeśli wcześniej nie zainteresował nas temat partii materiału jaki obejmuje dany przedmiot w zakresie rozszerzonym może nas zaskoczyć. Jeśli mamy wybierać jakiś przedmiot na siłę to nie ma sensu tego robić, bo możemy mieć potem trudności w nauce tego przedmiotu.
Wybierz taki przedmiot, którego przyjemnie Ci się uczy i którego realizacja w zakresie rozszerzonym nie będzie dla Ciebie przesadnie problematyczna (ponieważ jakieś trudności i schody pojawią się zawsze, jak to w szkole, ale na to musisz się przygotować i z czasem uodpornić). Nie traktuj wyboru przedmiotów rozszerzonych jako wyroku świadczącego o tym, co będziesz robić w przyszłości, w tym wieku i nawet jeszcze wiele lat później dużo może się jeszcze zmienić w Twojej głowie i w Twoich planach na przyszłość.